Is plastische chirurgie toegestaan?

Is het een zonde om esthetische chirurgie te ondergaan? Is het toegestaan in bepaalde situaties? Er zijn bijvoorbeeld mensen van wie het gezicht is verwoest of verbrand als gevolg van een ongeluk. Er zijn ook mensen die esthetische chirurgie ondergaan alleen maar om mooier te worden.

De operaties die tegenwoordig “esthetische of plastische chirurgie” worden genoemd, hebben meestal betrekking op neus, kin, borsten en gezicht. Het is een overlast die in de hand wordt gewerkt door de materialistische mentaliteit die meer belang hecht aan vorm en uiterlijk dan aan de schoonheid van geest en ethiek.

In wezen is een mens met gezond verstand tevreden met het lichaam dat Allah hem heeft geschonken, want het is voor een mens voldoende om Allah te danken dat zijn organen op de juiste wijze op hun gebruikelijke plaatsen zijn geschapen. De mens moet tevreden zijn met zijn bestaande schoonheid en eigenschappen die hij bezit zonder enige inspanning of uitgaven te hebben gedaan; hij moet niet proberen zijn schepping te veranderen en zijn lichaam in een kunstmatige vorm te veranderen om het “aantrekkelijker te maken”.
Wanneer we de zaak in termen van godsdienst behandelen, staan we voor drie problemen:

De eerste is dat de kwestie voortkomt uit een duivelse waanvoorstelling. Toen de duivel zich niet neerbuigde voor Adam en zich van de barmhartigheid van Allah verwijderde, begon hij namelijk het volgende te zeggen:

Ik zal hen bevelen de door Allah geschapen (schone) natuur te bezoedelen… En hij, die Allah verlaat en Satan tot vriend neemt, zal zeker een duidelijk verlies lijden. “1

Vóór de Islam luisterden de Arabieren naar deze waan van de duivel en verfden hun huiden blauw en lieten haren op de hoofden van hun kinderen staan in naam van hun afgoden.

Onze Profeet keurde de handelingen niet goed die erop gericht waren het lichaam met sommige handelingen te veranderen. In de overgeleverde hadiths van Bukhari en Muslim staat dat degenen die hun lichaam tatoeëren of laten tatoeëren voor schoonheid, die hun tanden beitelen en dunner maken, die hun wenkbrauwen epileren en dunner maken, die pruiken dragen en die veranderen wat Allah geschapen heeft, verwijderd zijn van de goddelijke barmhartigheid.2

Degenen die de hierboven genoemde handelingen verrichten of door anderen laten verrichten en degenen die esthetische handelingen verrichten, accepteren niet de vorm en schoonheid die Allah hen heeft gegeven, verzetten zich tegen het lot en houden niet van de goddelijke kunst. Het is niet geoorloofd om esthetische operaties te ondergaan zonder enig excuus en ernstige medische redenen, maar alleen voor de gedachte aan schoonheid.

De tweede reden waarom het niet legitiem wordt geacht, is dat het het lichaam pijn bezorgt en het een marteling en kwelling doet ondergaan. Degenen die hun lichaam hebben laten tatoeëren en die in het verleden hun tanden hebben laten beitelen en uitdunnen en degenen die nu plastische operaties ondergaan, brengen hun lichaam in gevaar en martelen het en zij bezorgen pijn aan de lichamen die Allah hen heeft toevertrouwd. Iemand die onder het mes gaat en verdoofd wordt, loopt een groot gevaar. God, de Almachtige, verbiedt dergelijke handelingen door te zeggen: “Laat uw eigen handen niet bijdragen tot (uw) ondergang “3.

De derde reden is dat een esthetische ingreep zeer duur is en tot veel verspilling leidt. En die verspilling wordt niet gemaakt voor waarheid en essentie, maar voor uiterlijk en vorm. Terwijl veel mensen niet genoeg geld kunnen vinden om operaties te ondergaan om van sommige chronische ziekten af te komen, verspillen degenen die alleen plastische chirurgie ondergaan om hun lichaam mooi te maken miljoenen lires. Verspilling (extravagantie) is haram.

Maar als er een legitiem en redelijk excuus is, wordt de kwestie anders. Bijvoorbeeld, zij die door geboorte een hazenlip hebben of zij die een soortgelijke lichamelijke afwijking hebben, zijn uitzonderingen. Zij die gebreken aan hun lichaam hebben als gevolg van een brand, een verkeersongeval of een soortgelijk ongeval worden tot dezelfde groep gerekend. Dat wil zeggen, als zo iemand psychisch depressief is in de maatschappij, een minderwaardigheidscomplex heeft, zijn eer gekrenkt is en zijn gebrek hem verachtelijk en lelijk doet lijken, dan wordt het verwijderen van dat gebrek als een behandeling.4

Er is dus geen nadeel aan het ondergaan van een esthetische operatie voor zo’n persoon, omdat Allah de religie niet tot een moeilijkheid voor ons maakt. De zinsnede “voor schoonheid” in de bovengenoemde hadith verduidelijkt de kwestie. Dat wil zeggen, als de esthetische operaties of andere veranderingen in het lichaam worden uitgevoerd voor schoonheid, niet met de bedoeling om een gebrek of lelijkheid weg te nemen, dan is het haram; als ze worden uitgevoerd om een gebrek of lelijkheid weg te nemen, en om het lichaam normaal te maken, dan is het toegestaan.

1. an-Nisa, 119.
2. Muslim, Libas: 119-120; Bukhari, Libas: 82, 85.
3. al-Baqara , 195.
4. Umdatu’l-Qari, 22: 63; al-Qardawi, Al Halal wal Haram fil Islam p. 103.

Had je hier wat aan?
Over de auteur
Osman Celil

Osman Celil is een imam / geestelijk verzorger, geboren en getogen in Nederland. Na het afronden van zijn studie; islamitische theologie, is hij actief geweest in verscheidene moskeeën als imam. Tegenwoordig is hij werkzaam als geestelijk verzorger in diverse (jeugd)gevangenissen.