Mogen moslima’s sporten in het bijzijn van mannen?

In de Islam worden allerlei sportieve activiteiten aangemoedigd die de gezondheid ten goede komen en die het lichaam verbeteren. In het bijzonder wordt de jeugd gevraagd om hun lichamelijke en geestelijke structuren te ontwikkelen en te versterken.

De Profeet (VZMH) zei: “Leer uw kinderen pijlen schieten, paardrijden en zwemmen.” (Fathul-Kabir, 2/231) Er is in dit opzicht geen verschil tussen mannen en vrouwen.

Echter, alle daden en gedragingen van een moslim, of het nu een man of een vrouw is, moeten voldoen aan de islamitische basisregels. De eredienst en het zakenleven mogen niet belemmerd worden door sport, en de regels van de hijab (tasattur) mogen niet overtreden worden. Vrouwen moeten zwemmen en een van de andere sporten beoefenen in overdekte zwemgelegenheden of privézwembaden en sportscholen die alleen voor vrouwen bestemd zijn.

Wat de vraag betreft:

Het is goed om loszittende jurken te hebben en het is fard (verplicht) voor een vrouw om haar hoofd te bedekken. Bovendien is het niet gepast om er salto’s en verschillende bewegingen te maken in aanwezigheid van mannen.

Als algemene regel geldt dat de daden en houdingen die de gevoelens van mannen provoceren en geen respect tonen voor de afstand die nodig is tussen mannen en vrouwen in termen van de islam, niet geschikt zijn volgens de islam.

Vanuit dit gezichtspunt moeten wij weten dat er bepaalde delen van een vrouw zijn die zij niet mag tonen aan mannen die mahram en niet-mahram zijn en zelfs niet aan vrouwen; er zijn ook kledingstijlen en zelfs bewegingen die zij moet vermijden. Wij moeten bedenken dat het haar verboden was met haar voeten op de grond te stampen om aandacht te trekken. (an-Nur, 24/31)

Volgens de godsdienst van de Islam kunnen vrouwen zowel werken als sporten in een geschikte omgeving. Er is niets mis mee. In dit verband zijn er drie basisregels die de vrouw in acht moet nemen. Ten eerste moet de vrouw de regels van de hijab in acht nemen in aanwezigheid van niet-mahram mannen. Ten tweede, zij moet geen daden en houdingen doen die seksualiteit oproepen. Ten derde mag zij niet alleen zijn met een niet-mahram man op een plaats waar anderen niet zonder hun toestemming mogen komen. Binnen het kader van deze regels is er geen religieuze belemmering voor vrouwen om te werken, deel te nemen aan sportactiviteiten, een beroep in een sport te verwerven, een eigen zaak op te richten, sollicitatiegesprekken te voeren en er op uit te gaan.

Het is een vaststaand gebod van onze godsdienst voor moslimvrouwen die de puberteit hebben bereikt, om de andere lichaamsdelen dan hun handen, gezicht en voeten te bedekken met een jurk (bedekking) die hun lichaamscontouren en kleur niet zal tonen in aanwezigheid van niet-mahram mannen. De godsdienst van de Islam heeft geen decreet ingevoerd over de vorm van kledingstukken (bedekking); dit werd overgelaten aan de gewoonte en tradities.

Dienovereenkomstig is het toegestaan voor een vrouw om aan sport te doen, mits zij dit doet in overeenstemming met de islamitische voorwaarden en in een omgeving die geschikt is voor de islam.

Samenvattend:

a. Sport is geen doel in de Islam, maar het kan gebruikt worden als middel voor legitieme doelen. Er is in dit opzicht geen verschil tussen mannen en vrouwen.

b. Het is toegestaan voor een vrouw om te sporten met inachtneming van de grenzen van hijab (tasattur) en privacy om vitaliteit en kracht op te doen, om gewicht te verliezen en om plezier te hebben met haar man.

c. Er is geen bezwaar tegen dat vrouwen sporten beoefenen die hun lichaam opbouwen en hen in staat stellen zelfvertrouwen te krijgen, zoals karate en taekwondo op een gesloten plaats waar mannen hen niet kunnen zien op een manier die hun verplichte plichten niet zal verstoren. Er moet echter zorgvuldig worden overwogen of het niet nodig is.

Had je hier wat aan?
Over de auteur
Osman Celil

Osman Celil is een imam / geestelijk verzorger, geboren en getogen in Nederland. Na het afronden van zijn studie; islamitische theologie, is hij actief geweest in verscheidene moskeeën als imam. Tegenwoordig is hij werkzaam als geestelijk verzorger in diverse (jeugd)gevangenissen.