Mag je zelf kiezen welke fatwa je toepast?

Een “fatwa” is gewoonlijk een bepaalde regel die wordt afgekondigd door gecertificeerde, authentieke ware geleerden van de Islam (die er tegenwoordig zeer weinig zijn) op basis van de Koran, Saheeh hadith (authentieke bronnen van hadith, d.w.z, ware gebeurtenissen van Profeet Mohammed (VZMH) waar hij de uitspraak over een bepaalde kwestie met iemand besprak) of in sommige gevallen, een zwakke hadith als er geen authentieke hadith beschikbaar is uit een van de boeken van hadith (die niet als authentiek genoeg worden beschouwd omdat zeer weinig mensen ervan wisten). Ook is het gebaseerd op het begrip en de kennis van de geleerde die heeft gestudeerd onder de leiding van een echte islamitische geleerde die hem/haar de juiste leer van de Islam, Koran, Hadith en de grote islamitische geleerden van vroeger heeft gegeven.

Nu je weet wat een fatwa is, is de juiste vraag die je over een fatwa moet stellen: Wie heeft deze fatwa gegeven (afhankelijk van de fatwa die je kent) en hoeveel andere geleerden houden zich er aan? Binnen welke wetschool (Madhab) wordt deze fatwa gehanteerd? Wat is de interpretatie van de Koran en Hadith in deze context en welke Hadiths werden geciteerd om tot de conclusie van de fatwa te komen? Worden die Hadiths als authentiek beschouwd? Uit welk boek van Hadith werden zij genomen en is het in overeenstemming met de Soennah? (Profeet Mohammed (VZMH)’s methode en manieren).

Het geven van een fatwa is erg uitdagend. Het is een zeer serieuze uitspraak die moet worden gedaan na een zeer diep begrip van de Koran, die slechts een select aantal verwerven bij de gratie van Allah na jaren en jaren van studie en begeleiding onder de beste en ware Islamitische geleerden en alleen zij mogen fatwa’s geven.

Soms kunnen veel verschillende ware geleerden een meningsverschil hebben over een bepaalde zaak, als het onderwerp niet iets is waar de Koran en de Hadith duidelijk voor of tegen zijn. Gewoonlijk hebben zij gelijksoortige meningen, maar verschillen zij slechts in geringe mate van mening.

Tenslotte, als u van mening bent dat een bepaalde fatwa volgens u niet juist is, doe er dan onderzoek naar, vraag ernaar bij verschillende Imams en Muftis en kom te weten wat zij erover zeggen. Geloof of verwerp een fatwa niet blindelings, alleen omdat de uitspraak u wel of niet beviel. In de Islam kun je geen overhaaste conclusies trekken door een vers uit de context te halen of een hadith zonder de kennis van de authenticiteit ervan.

En uiteindelijk, als u na al dit werk inziet dat een fatwa volgens de geleerden juist is en je wilt hem toch niet volgen, dan is dat jouw zaak. Je zult je tegenover Allah moeten verantwoorden over waarom je er niet in geloofde en wat je dacht dat juist was. Overigens is het niet gepast om te ‘shoppen’ tussen de wetscholen. Dus dat iemand een wetschool volgt, maar bij elke situatie kijkt welke wetschool een fatwa heeft die hem/haar beter uitkomt. Onderzoek naar een fatwa is mooi, maar een doorsnee moslim kan gerust zijn handelingen baseren om imitatie, d.w.z. het toepassen van handelingen die voorgeschreven zijn volgens zijn/haar wetschool.

Had je hier wat aan?
Over de auteur
Osman Celil

Osman Celil is een imam / geestelijk verzorger, geboren en getogen in Nederland. Na het afronden van zijn studie; islamitische theologie, is hij actief geweest in verscheidene moskeeën als imam. Tegenwoordig is hij werkzaam als geestelijk verzorger in diverse (jeugd)gevangenissen.